De poli Longziekten van het Wilhelmina Ziekenhuis Assen (WZA) is deze week gestart met de app Corona-Connect. Aanleiding is het oprukkende en hardnekkige coronavirus. De app is een van de middelen om het besmettingsrisico in het WZA zo klein mogelijk te houden.  

Corona-Connect is een app die het WZA ontwikkeld heeft samen met softwareleverancier Luscii. In deze app geven de patiënten, die binnenkort een afspraak in het ziekenhuis hebben, aan of ze klachten hebben die te maken kunnen hebben met het coronavirus.

De antwoorden in de app worden elke dag bekeken en er wordt contact met de patiënt opgenomen om eventuele klachten en hun geplande afspraak te bespreken.

Waarom Corona-Connect?

Uit de ervaringen van de eerste coronagolf in het voorjaar is gebleken dat lichte klachten sneller gesignaleerd worden als je elke dag nadenkt over je gezondheid. Hoe eerder (lichte) klachten gesignaleerd worden, hoe sneller wij met de patiënt kunnen overleggen zodat de zorg op een alternatieve, digitale manier tóch door kan gaan. Bijvoorbeeld via een beeldbelgesprek in BeterDichtbij, de beveiligde communicatie-app die het WZA al geruime tijd gebruikt. Op die manier zorgen we ervoor dat we op een veilige manier de zorg kunnen leveren die onze patiënten verdienen.

Samenwerking Zorgcentrale Noord (ZCN)

De monitoring van de ingestuurde antwoorden in de app gebeurt door verpleegkundigen van ZCN. Het WZA is erg blij met deze samenwerking omdat hiermee de druk op onze eigen zorgverleners niet verder toeneemt. De verpleegkundigen van ZCN zijn getraind en intussen ervaren in het monitoren van de apps van Luscii. Er zijn duidelijke werkafspraken en protocollen opgesteld en elke dag is er een afstemmingsoverleg tussen de poli Longziekten en ZCN.

Meer informatie en de meest gestelde vragen over de app Corona-Connect zijn hier te vinden.