De afgelopen weken zijn er maar liefst drie nieuwe thuismeetprogramma’s gelanceerd in het WZA: Scopie-Connect, COPD-Connect en Astma-Connect.

Scopie-Con​nect

Scopie-Connect is een thuismeetprogramma om patiënten tijdens het traject van een coloscopie te begeleiden. Uniek in Nederland, ontwikkeld door een enthousiast team van zorgverleners uit het WZA en het softwarebedrijf Luscii. Uit het niets hebben zij een volledig programma ontwikkeld waarbij de patiënt na verwijzing door de huisarts via de Thuismeten-app door het traject wordt geleid.

Het traject start met uitgebreide voorlichting over de coloscopie en de sedatie die daarbij gebruikt wordt. In de app worden filmpjes getoond en moet de patiënt aangeven of alle informatie duidelijk is. Vervolgens geeft de patiënt in de app aan of hij/zij toestemming geeft om de coloscopie in te gaan plannen en uit te voeren. Deze ‘geïnformeerde toestemming’ werd niet eerder digitaal uitgevraagd en maakt dit programma bijzonder. Ook nieuw is dat de patiënten nu de vragenlijst, die nodig is voor het mogen geven van sedatie, via MijnWZA invullen. Hierdoor kost het intakegesprek veel minder tijd, fijn voor de patiënt én de zorgverlener. Daarnaast geeft de app op het juiste moment voorafgaand aan de datum van de coloscopie de juiste informatie. Dit is bijvoorbeeld informatie over het laxeren van de darmen. Na de coloscopie houden patiënten in de app hun klachten bij. Op die manier signaleren we snel of er complicaties optreden en kan er sneller ingegrepen worden. 

COPD​- en Astma-Connect

Twee thuismeetprogramma’s die tegelijk in gebruik genomen zijn op de longpoli zijn COPD-connect en Astma-Connect. Deze programma's begeleiden patiënten bij het leren omgaan met hun (chronische) longaandoening. Het richt zich vooral op het geven van inzicht aan de patiënt, zodat de patiënt weet wat hij of zij kan doen wanneer het wat minder goed gaat. Patiënten vullen in de app vragenlijsten in die weergeven wat hun klachten zijn en of ze veranderd zijn. In de app staat ook een Longaanval Actieplan, dit is een persoonlijk plan waarin staat welke acties de patiënt zelf kan ondernemen als de klachten verergeren. 
Wanneer de klachten verergeren stuurt de app een melding naar het Thuismeet-team van de longpoli, bestaande uit twee longverpleegkundigen en een verpleegkundig specialist. 

Meer weten?

Kijk op de pagina over digitale zorg in het WZA.