(Deze pagina is laatst bijgewerkt op 28 juli 2020)

  • Digitale consultatie
  • Huisartsen kunnen via VIPLive hun patiëntgerelateerde vragen stellen aan de medisch specialisten in het WZA.
    Via hetzelfde programma zal de specialist de vraag binnen twee werkdagen beantwoorden. Op deze manier kan verwijzing van een patiënt naar het ziekenhuis voorkomen worden en draagt dit bij aan het bieden van de juiste zorg op de juiste plek.
    Verder is dit is een laagdrempelige en veilige manier van communiceren waarbij zowel de huisarts als het ziekenhuis een financiële vergoeding krijgt voor hun inspanning. Klik hier voor de werkafspraak
  • Triage bij de ingang
  • Om te voorkomen dat mensen met (een verdenking van) corona in het ziekenhuis lopen en zitten, is triage bij de entree noodzakelijk. Er staat een tent voor de hoofdingang van het WZA waar alle patiënten en bezoekers 24 uur per dag doorheen gaan. We stellen daar enkele gezondheidsvragen, deze kunnen ook van te voren digitaal worden beantwoord. Als er geen klachten zijn, kunnen mensen doorlopen naar binnen. Als er klachten zijn en de patiënt heeft noodzakelijke zorg nodig, dan kan de patiënt met een mondkapje op met een medewerker rechtstreeks naar de afdeling gaan. 
  • Verwijzing van patiënten naar het afnamelaboratorium
  • Alle patiënten die door de huisarts worden verwezen gaan rechtstreeks naar de tent van Certe voor het bloedprikken. Deze tent staat naast de triagetent op het WZA-terrein. Triage vindt plaats bij Certe.
  • Eén begeleider per persoon
  • Patiënten die een afspraak in het ziekenhuis hebben, vragen we zo mogelijk om alleen te komen. Als het nodig is kan er één begeleider mee.
  • Vragen/opmerkingen over het beleid
  • Hebt u vragen of aanvullende opmerkingen over het beleid dan horen we dit graag via verwijzers@wza.nl.
  • Digitale coronacheck
  • Zorgcentrale Noord (ZCN), in samenwerking met het WZA, biedt inwoners van Drenthe de OLVG coronacheck-app aan. Appgebruikers kunnen zelf thuis metingen doen die ze doorgeven in de app. Als de metingen boven de drempelwaarde uitkomen, neemt een medewerker van ZCN contact op met de gebruiker. Die medewerker bespreekt de klachten en hieruit volgt een advies. Uitgangspunt is om een inwoner in de thuissituatie op basis van de klachten advies te geven. Als een gebruiker doorverwezen moet worden naar een zorgverlener, dan gaat dit op basis van een protocol. Een gebruiker kan het advies krijgen om contact op te nemen met de huisarts. De medewerkers van ZCN geven alleen het “advies om contact op te nemen met uw eigen huisarts”. Hierop worden zij getraind en dit wordt gemonitord, zij doen geen uitspraken over een bezoek aan de huisarts.

Algemene informatie over de corona-maatregelen

We hebben een speciale pagina ingericht met veelgestelde vragen en de maatregelen voor patiënten en bezoekers.

 

Informatie voor zwangeren

Er is ook een pagina met veelgestelde vragen over het coronavirus rond zwangerschap, bevalling en kraamtijd.