Adviezen bij maagzuur in de keel

In het kort

Als u last hebt van maagzuur in uw keel (reflux), kunt u zelf een aantal dingen doen om de klachten te verminderen. Met name een gezond voedingspatroon is van belang. Daarnaast helpt het bijvoorbeeld om niet te roken, geen strakke kleren te dragen en het hoofdeinde van uw bed te verhogen. De maag is gevoelig voor spanningen. Als u last hebt van stress, is het belangrijk dat u probeert om zich wat te ontspannen.

Voedingsadviezen

Kleine maaltijden

Eet niet te veel in één keer. Gebruik liever wat meer kleine maaltijden, verspreid over de dag.

Rustig eten

Eet niet te snel en neem de tijd om goed te kauwen.

Regelmatige ontlasting

Als uw voeding te weinig vezels bevat, heeft dat invloed op uw stoelgang en kunt u last krijgen van verstopping (obstipatie). Dit zorgt voor meer druk op de maag. Naast vezelrijk eten is voldoende drinken en regelmatig bewegen ook van belang om verstopping te voorkomen. Vezelrijke voedingsmiddelen zijn onder andere: volkorenproducten zoals volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst, peul­vruchten, groente, fruit en aardappels.

Bepaalde producten vermijden

Vermijd of beperk het eten en drinken van: alcohol, koffie en thee, koolzuurhoudende dranken, citrusvruchten, appelsap, vet eten, sterk gekruid eten, chocola, pepermunt, kauwgom.

Niet te laat eten

Als u met een volle maag gaat slapen, kan de maaginhoud gemakkelijk terug­stromen naar uw slokdarm en keel. Daarom is het belangrijk dat u drie uur voordat u naar bed gaat, niets meer eet.

Een gezond gewicht

Als u te zwaar bent, is het verstandig om af te vallen. Bij overgewicht is de druk op de maag groter dan normaal. De sluitspier tussen de maag en de slok­darm kan dan minder goed werken.

Overige adviezen

Niet roken

Als u rookt, probeer dan te stoppen. Roken zorgt voor meer maagzuur, het belemmert de afscheiding van speeksel dat helpt om maagzuur te neutraliseren en het vertraagt de werking van spieren onderaan de slokdarm.

Verhoogd hoofdeinde van uw bed

Om ervoor te zorgen dat de maaginhoud minder snel terugstroomt naar de slokdarm, kan het helpen om het hoofdeinde van uw bed tien tot vijftien centi­meter te verhogen. Hiervoor kunt u speciale bedklossen gebruiken. Deze kunt u kopen of huren bij een Thuiszorgwinkel. 

Leg géén extra kussen onder uw hoofd. Hierdoor kan uw maag in de knel komen, waardoor uw klachten juist kunnen verergeren.

Rechtop bukken

Als u bukt, probeer dan met een rechte rug door uw knieën te zakken.

Geen strakke kleren of riem

Draag liever geen kleren die strak zitten om de taille. Ook kunt u beter geen strakke riem omdoen.

Ontspannen

Bij stress kunt u meer last hebben van maagzuur. Voldoende ontspanning is ook daarom belangrijk. 

Vragen?

U kunt de KNO-poli telefonisch bereiken op (0592) 32 52 25 van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 16.30 uur.

U kunt ook een e-mail sturen naar: poli.kno@wza.nl.

Uw mening telt

Een compliment, tip of klacht

Wij vinden het belangrijk dat u tevreden bent over onze zorg en dienstverlening. Hebt u een compliment, een tip of een klacht? Wij horen het graag. U kunt het volgende doen:

  • Vertel het direct aan degene die er verantwoordelijk voor is.
  • Bel of schrijf onze ombudsfunctionaris.
  • Vul het formulier in dat u kunt vinden op de webpagina Uw mening telt! Hier vindt u ook meer informatie over de klachtenprocedure en uw rechten als patiënt.

De ombudsfunctionaris

  • e-mail: ombudsfunctionaris@wza.nl
  • telefoon: (0592) 32 56 24/32 55 55 (maandag t/m donderdag)
  • postadres: WZA t.a.v. de ombudsfunctionaris, postbus 30.001, 9400 RA Assen

 

keeln12 - januari 2019