Adviezen bij maagzuur in de keel

In het kort

Als u last hebt van maagzuur in uw keel (reflux), kunt u zelf een aantal dingen doen om de klachten te verminderen. Met name een gezond voedingspatroon is van belang. Daarnaast helpt het bijvoorbeeld om niet te roken, geen strakke kleren te dragen en het hoofdeinde van uw bed te verhogen. De maag is gevoelig voor spanningen. Als u last hebt van stress, is het belangrijk dat u probeert om zich wat te ontspannen.

Voedingsadviezen

Kleine maaltijden

Eet niet te veel in één keer. Gebruik liever wat meer kleine maaltijden, verspreid over de dag.

Rustig eten

Eet niet te snel en neem de tijd om goed te kauwen.

Soepele ontlasting

Zorg dat u voldoende vezels binnenkrijgt. Anders kunt u last krijgen van verstopping (obstipatie) en dat zorgt voor meer druk op de maag. Voedingsmiddelen met veel vezels zijn onder andere: volkorenproducten zoals volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst, peul­vruchten, groente, fruit en aardappels.

Ook regelmatig bewegen is nodig om verstopping te voorkomen.

Bepaalde producten vermijden

Wees matig met: alcohol, koffie en thee, koolzuurhoudende dranken, citrusvruchten, appelsap, vet eten, sterk gekruid eten, chocola en pepermunt. Ook kunt u beter niet te veel kauwgom kauwen.

Niet te laat eten

Als u met een volle maag gaat slapen, kan de maaginhoud gemakkelijk terug­stromen naar uw slokdarm en keel. Daarom is het belangrijk dat u drie uur voordat u naar bed gaat, niets meer eet.

Een gezond gewicht

Als u te zwaar bent, is het verstandig om af te vallen. Bij overgewicht is de druk op de maag groter dan normaal. De sluitspier tussen de maag en de slok­darm kan dan minder goed werken.

 

Overige adviezen

Niet roken

Als u rookt, probeer dan te stoppen. Roken zorgt voor meer maagzuur, het belemmert de afscheiding van speeksel dat helpt om maagzuur te neutraliseren en het vertraagt de werking van spieren onderaan de slokdarm.

Verhoogd hoofdeinde van uw bed

De maaginhoud stroomt minder snel terug naar de slokdarm, als u het hoofdeinde van uw bed tien tot vijftien centi­meter verhoogt. Bij een Thuiszorgwinkel zijn speciale bedklossen verkrijgbaar.
Leg géén extra kussen onder uw hoofd. Hierdoor kan uw maag in de knel komen, waardoor uw klachten verergeren.

Rechtop bukken

Als u bukt, probeer dan met een rechte rug door uw knieën te zakken.

Geen strakke kleren of riem

Draag liever geen kleren die strak zitten om de taille. Ook kunt u beter geen strakke riem omdoen.

Ontspannen

Bij stress kunt u meer last hebben van maagzuur. Voldoende ontspanning is ook daarom belangrijk. 

Vragen?

Als u een vraag hebt, kunt u contact opnemen met de medewerkers van de KNO-polikliniek. U kunt hen op verschillende manieren bereiken.

  • U kunt uw vraag stellen via de BeterDichtbij app. U krijgt zo snel mogelijk antwoord, in ieder geval binnen drie werkdagen. Let op: u kunt pas een app’je sturen als een medewerker van de polikliniek in de BeterDichtbij app een gesprek voor u heeft aangemaakt.
  • U kunt uw vraag stellen via MijnWZA (uw digitale dossier). U krijgt zo snel mogelijk antwoord, in ieder geval binnen drie werkdagen.
  • U kunt bellen. De polikliniek is te bereiken op telefoonnummer (0592) 32 52 25, van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 16.30 uur.

Is het dringend? 

Hebt u een dringende vraag, dan is het altijd het beste om te bellen! 

 

keeln12 - januari 2019