Hoofdhuidkoeling bij chemotherapie

In het kort

Hoofdhuidkoeling tijdens een chemokuur kan helpen om haaruitval te voorkomen of te verminderen. Hoofdhuidkoeling heeft niet bij alle soorten chemokuren resultaat. Aan het begin van de kuur voelt de hoofdhuidkoeling vaak onprettig koud aan.

Wat is het?

Door chemotherapie kunt u al uw hoofdhaar verliezen. Het haar komt na verloop van tijd bijna altijd terug, maar het is toch een vervelende bijwerking. Hoofdhuidkoeling tijdens chemotherapie kan haaruitval voorkomen of verminderen. 

De medicijnen die u bij chemotherapie gebruikt (cytostatica), beschadigen de haarcellen. Door hoofdhuidkoeling vermindert de doorbloeding van de haarwortels, waardoor de haarcellen minder cytostatica opnemen. 

Hoeveel effect hoofdhuidkoeling heeft, hangt vooral af van de soort chemotherapie die u krijgt. Bij sommige chemokuren heeft hoofdhuidkoeling veel succes, bij andere veel minder. 

De behandeling

De hoofdhuidkoeling begint een half uur voordat u de cytostatica krijgt. Na afloop gaat de hoofdhuidkoeling nog 20 minuten tot anderhalf uur door. 

Tijdens de hoofdhuidkoeling hebt u een kap op uw hoofd. Deze bevat koelvloeistof en is met slangen verbonden aan een koelapparaat.

Door het koelen krijgt uw hoofdhuid een temperatuur van 15 tot 25°C. De eerste 10 tot 15 minuten voelt het koud en onprettig aan, daarna went het meestal.

U kunt hoofdpijn krijgen van hoofdhuidkoeling. Met Paracetamol is dit over het algemeen goed te verhelpen.

 

Adviezen

Het is belangrijk om uw haar goed te verzorgen in de periode dat u hoofdhuidkoeling krijgt:

  • wrijf nat haar voorzichtig droog
  • borstel het zacht
  • föhn niet te heet

Zo is er minder kans dat uw haar droog wordt en afbreekt.

Kleuren of permanenten hoeft niet schadelijk te zijn voor uw haar, maar agressieve stoffen zoals waterstofperoxide kun t u beter niet gebruiken.

Vragen?

Als u vragen hebt over hoofdhuidkoeling, kunt u bellen naar de coördinerend oncologieverpleegkundigen. Zij zijn bereikbaar via telefoonnummer (0592) 32 55 06 van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 16.30 uur.

Uw mening telt

Een compliment, tip of klacht

Wij vinden het belangrijk dat u tevreden bent over onze zorg en dienstverlening. Hebt u een compliment, een tip of een klacht? Wij horen het graag. U kunt het volgende doen:

  • Vertel het direct aan degene die er verantwoordelijk voor is.
  • Bel of schrijf onze ombudsfunctionaris.
  • Vul het formulier in dat u kunt vinden op de webpagina Uw mening telt! Hier vindt u ook meer informatie over de klachtenprocedure en uw rechten als patiënt.

De ombudsfunctionaris

  • e-mail: ombudsfunctionaris@wza.nl
  • telefoon: (0592) 32 56 24/32 55 55 (maandag t/m donderdag)
  • postadres: WZA t.a.v. de ombudsfunctionaris, postbus 30.001, 9400 RA Assen

 

algem36 - augustus 2016