Tips stoppen met roken

In het kort

Stop in één keer met roken. Pas uw eet- en drinkpatroon aan (veel water en fruit) en zorg voor voldoende beweging. Ook is het belangrijk om direct afleiding te zoeken op momenten dat het moeilijk wordt. 

Motivatie

Wie eenmaal begonnen is met roken, kan daar vaak moeilijk vanaf komen. Om uw stoppoging tot een succes te maken, is het belangrijk dat u echt gemotiveerd bent. Besef goed welke voordelen het heeft voor uw gezondheid als u niet meer rookt. En….stop in één keer! De kans dat u het dan volhoudt, is veel groter dan als u geleidelijk mindert. Bij geleidelijk minderen duren de ontwenningsverschijnselen meestal langer en zijn de verschijnselen soms ook heviger dan wanneer u ineens stopt. Daarnaast is stoppen met roken een stuk makkelijker met de juiste leefstijl.

 

Water, koffie en alcohol

Drink veel water

  • Drink iedere dag zes tot acht glazen water en probeer dit ten minste een week vol te houden. Uw nieren hebben water nodig om nicotine en andere afvalproducten uit te scheiden.
  • Water drinken kan u over een moeilijk moment heen helpen wanneer u zin hebt in een sigaret.
  • Water zorgt voor een andere smaak in uw mond, waardoor de trek in een sigaret mogelijk minder wordt.

Volg het advies om veel water te drinken niet op, als uw arts u een vochtbeperking heeft voorgeschreven of als u andere dieetvoorschriften hebt die hiermee in strijd zijn!

Pas op voor koffie en alcohol

  • Als u gewend bent om koffie of alcohol te drinken met een sigaret, is het verstandig uw koffie- en alcoholgebruik te minderen.
  • In koffie zit cafeïne en dit wordt door nicotine heel snel afgebroken. Als u stopt met roken en u blijft evenveel koffie drinken, kunt u last krijgen van de cafeïne, wat een trillerig, zweterig en gejaagd gevoel kan geven.
  • U komt minder snel in de verleiding om te roken als u minder koffie of alcohol drinkt.
  • Onder invloed van alcohol bent u minder wilskrachtig en is het dus moeilijker om het roken te laten.

Snoep gezond, eet veel fruit

  • Als u gestopt bent met roken, zult u de eerste tijd waarschijnlijk vaak behoefte hebben aan ‘iets’ in uw mond. Probeer dan niet te gaan snoepen, maar kies een gezond alternatief, zoals: suikervrije kauwgom, rijstcrackers, fruit, gedroogde abrikozen en rozijnen, rauwkost, knäckebröd (met ‘light’ beleg) of bouillon.
  • Fruit is gezond en helpt uw lichaam in goede conditie te houden.
  • Door fruit te eten hebt u waarschijnlijk minder de neiging om te gaan snoepen.
  • Als u niet meer rookt, is het mogelijk dat uw darmen tijdelijk trager werken. Fruit bevat veel vezels en bevordert daardoor de darmwerking.
  • Met af en toe een fruitdag doorbreekt u uw normale dagpatroon en daarmee ook uw rookgewoonten.

 

 

 

Afleiding en beweging

Ga veel naar buiten

De longen en het bloed van een roker bevatten te veel koolmonoxide en te weinig zuurstof. Door naar buiten te gaan en regelmatig diep in te ademen ververst u de lucht in uw longen.

Zorg voor voldoende afleiding

Heftige trek in een sigaret duurt ongeveer drie minuten, daarna ebt het weer weg. Dit komt een aantal keren op een dag terug, vooral in het begin. Als u zin krijgt in een sigaret, zoek dan meteen afleiding, zodat u de hevigste aandrang kwijt bent.

Lichaamsbeweging helpt u om spanningen af te reageren.

Leefpatroon veranderen

Roken is voor een deel een gewoonte. Door uw dagelijks leefpatroon enigszins aan te passen kan het gemakkelijker zijn om van uw rook-gewoonten af te komen.

Voldoende slaap

Stoppen met roken kan gepaard gaan met stemmingswisselingen en een ‘kort lontje’. Dit is tijdelijk en neemt na een paar weken af. Voor een goede mentale conditie is het belangrijk dat u voldoende slaapt. Slaaptekort kan leiden tot verlies van concentratie en zelfbeheersing.

Vitamine B

Bij eventuele ontwenningsverschijnselen doordat u gestopt bent met roken, gaat u zich misschien beter voelen als u extra vitamine B inneemt. Het advies is om eenmaal daags vitamine B-complex te slikken met ten minste 50 mg vitamine B3 (niet na acht uur ’s avonds vanwege de kans op slapeloosheid). Daarnaast is het goed om voedingsmiddelen te gebruiken met veel vitamine B, zoals graanproducten (bijvoorbeeld volkorenbrood of muesli).

Apps die helpen bij stoppen met roken

In de App-store zijn verschillende apps te vinden die u kunnen ondersteunen bij het stoppen met roken:

  • My QuitBuddy
  • Quitnow!
  • Smoquit

Uw mening telt

Een compliment, tip of klacht

Wij vinden het belangrijk dat u tevreden bent over onze zorg en dienstverlening. Hebt u een compliment, een tip of een klacht? Wij horen het graag. U kunt het volgende doen:

  • Vertel het direct aan degene die er verantwoordelijk voor is.
  • Bel of schrijf onze ombudsfunctionaris.
  • Vul het formulier in dat u kunt vinden op de webpagina Uw mening telt! Hier vindt u ook meer informatie over de klachtenprocedure en uw rechten als patiënt.

De ombudsfunctionaris

  • e-mail: ombudsfunctionaris@wza.nl
  • telefoon: (0592) 32 56 24/32 55 55 (maandag t/m donderdag)
  • postadres: WZA t.a.v. de ombudsfunctionaris, postbus 30.001, 9400 RA Assen

 

Long23 - juli 2016