Een dagopname in het Ouder en Kind-centrum

Kinder- en jeugdafdeling

Een dagopname in het Ouder en Kind-centrum

Voorbereiding

Jij komt binnenkort een dagje op de Kinder- en Jeugdafdeling van het WZA. Eén van je ouders/verzorgers mag de hele dag bij je blijven. Een dagje naar het ziekenhuis, een onderzoek of een operatie kan best spannend zijn. Dan is het fijn dat je weet wat er gaat gebeuren. Daarom beschrijven we hier hoe de dag eruit gaat zien. 

Voorbereiding

Bekijk de afdeling alvast op je computer of laptop thuis: https://www.wza.nl/virtueletour/index.html

Opnamedatum

Als bekend is wanneer je wordt opgenomen, krijg je bericht van de afdeling Opname. Heb je dringende vragen over de opnamedatum, dan kun je bellen met de afdeling Opname, bereikbaar op werkdagen tussen 13.00 en 15.00 uur, telefoon (0592) 32 53 93.

Voel je je niet lekker of heb je koorts?

Wil je contact opnemen met een medewerker van de afdeling Opname als je een paar dagen voor de opname:

  • verkouden bent,
  • koorts of diarree hebt,
  • ingeënt (gevaccineerd) bent.

Of als iemand in jouw omgeving een kinderziekte, zoals waterpokken heeft.

Wat neem je mee? 

  • Je patiëntenpas, ID (identiteitsbewijs of paspoort) en jouw zorgpas.
  • Een overzicht van medicijnen die je gebruikt: dit is op te vragen bij de apotheek. Wil je alle medicijnen in de verpakking meenemen?
  • Een allergiepas of een dieetlijst als je die hebt.
  • Ook de pufjes (met voorzetkamer), zalven of crème.

Trek kleren aan waarmee je lekker in bed kan liggen en in rond kunt lopen. Neem eventueel een extra setje kleren of ondergoed mee.

Voor jongere kinderen: Een eigen (zuig)fles of beker, maxi cosi of buggy. Luiers krijg je van het ziekenhuis.

Het Ouder en Kind-centrum

Het Ouder en Kind-centrum bestaat uit Geboortezorg en de Kinder- en Jeugdafdeling. Op de Kinder- en Jeugdafdeling komen kinderen van 0 t/m 18 jaar. Sommige kinderen komen voor een dagopname, andere kinderen blijven langer.

Omdat we één centrum zijn, liggen er op de afdeling soms ook moeders met pasgeboren baby's.  

Wij vinden belangrijk:

  • Ouders/verzorgers en kind horen bij elkaar te zijn.
  • We weten met wie wij over jou in gesprek mogen gaan.
  • We gaan met respect en begrip met elkaar om.
  • We zijn eerlijk over wat er aan de hand is en wat er gaat gebeuren.
  • We geven je informatie op een manier zodat jij het begrijpt.
  • We proberen signalen van angst, stress en pijn weg te nemen of te voorkomen. Hierbij gebruiken we geruststellend taalgebruik.

Foto of filmpje

Als je een foto of filmpje wilt maken, let je er dan op dat er geen andere mensen zoals patiënten, ouders of bezoekers op staan?

En wil je graag met een medewerker op de foto? Vraag het gerust!
De meeste medewerkers vinden een foto prima, maar zien zichzelf liever niet terug op Insta, Snapchat of een ander social media.

 

De dag van opname

In het ziekenhuis brengt een medewerker van de afdeling Opname of een gastvrouw jullie naar het Ouder en Kind-centrum. Op de afdeling heb je eerst een kennismakingsgesprek met een verpleegkundige.

In het algemeen is het fijn als er één ouder/verzorger de hele dag bij je is. Om te voorkomen dat het te druk wordt op de afdeling, vragen we of er één ouder meekomt, natuurlijk kunnen ze elkaar afwisselen.
Je broertjes of zusjes kunnen op zo’n dag niet mee. Er is geen opvang voor hen. En vandaag moet er aandacht zijn voor jou. 

Televisie en internet

Er is geen televisie op de kamer. Wel kun je gebruik maken van de wifi op je eigen telefoon, tablet of laptop. Neem die gerust mee!

Voorbereiding op een onderzoek of operatie

Samen met de verpleegkundige geeft de pedagogisch medewerker informatie en uitleg over de dag. Door gebruik te maken van een voorlichtingsboekje met foto’s, een filmpje op de tablet en tastbare materialen wordt er, soms spelenderwijs, duidelijk gemaakt wat er gaat gebeuren. De pedagogisch medewerker houdt altijd rekening met je leeftijd en je interesse. Vaak weet je al in grote lijnen wat er gaat gebeuren, dit is een aanvulling, waarbij je ook jouw vragen kunt stellen.

Krijg je een vervelende handeling?

Een prik of een vervelende behandeling is nooit leuk, maar moet soms wel gebeuren. De pedagogisch medewerker zoekt naar een manier waarop dit voor jou (en je ouders/verzorgers) zo makkelijk mogelijk gaat.

Dat kan bijvoorbeeld door je af te leiden. Ook maken we in het ziekenhuis vaak gebruik van een toverpleister. De pleister verdooft de huid, waardoor de prik meestal minder pijn doet.

Naar huis

Als het goed met je gaat, ga je dezelfde dag weer naar huis.

Bij vertrek geeft de verpleegkundige je adviezen mee voor thuis. Bijvoorbeeld of je mag sporten, zwemmen, fietsen of in bad mag. Als je thuis medicijnen moet gebruiken, krijg je hier uitleg over. En moet je voor controle nog een keer terugkomen? Dan maken we gelijk een afspraak.

Als jij weer thuis bent, is het fijn dat ook één van je ouders/verzorgers thuis is. Zodat je de rest van de dag niet alleen bent. Dit is belangrijk omdat er altijd een (klein) risico is dat je ziek wordt van de behandeling.

liggende das

Goed om te weten

In het ziekenhuis werken co-assistenten (artsen in opleiding) en leerlingverpleegkundigen. Als jij (of je ouders/verzorgers) bezwaar hebt tegen hun aanwezigheid, houden we daar rekening mee.

Informatie, inspraak en privacy

Kinderen en tieners hebben altijd recht op informatie over de behandeling. Lees daarom ook eens de folder ‘Rechten en plichten’, deze is op de afdeling. Of kijk op de website www.jadokterneedokter.nl

Alle medische gegevens staan in jouw digitaal patiëntendossier www.MijnWZA.nl. Iedere zorgverlener die bij de behandeling betrokken is, moet vertrouwelijk met de medische gegevens omgaan: zonder jouw toestemming mogen zij geen informatie doorgeven. 

Wat vond jij van de behandeling?

Op de website ZorgkaartNederland.nl kun je jouw ervaringen in het WZA delen met anderen. Dit wordt ook wel een review genoemd. Je beoordeelt het ziekenhuis of de dokter op 6 verschillende onderwerpen. Naast een cijfer kun je ook een toelichting schrijven. Het kan voor andere kinderen die ook naar het ziekenhuis moeten, prettig zijn om jouw reactie te lezen.

Vragen?

Als je een vraag hebt, kun je contact opnemen met een medewerker van het Ouder en Kind-centrum. Je kunt bellen naar (0592) 32 53 52. De afdeling is 24 uur per dag bereikbaar.

 

kinde17- augustus 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vragen?

Als je een vraag hebt, kun je contact opnemen met een medewerker van het Ouder en Kind-centrum.

  • Je kunt bellen naar (0592) 32 53 52. De afdeling is 24 uur per dag bereikbaar. 

 

 pieter pad

Kinde17 - augustus 2021