Digitale zorg geeft continuïteit hartfalenzorg
Dankzij thuismeten ging de zorg voor patiënten met hartfalen in het WZA ook tijdens de coronacrisis gewoon door.
Waar half maart op de meeste poliklinieken de patiëntenzorg ineens voor een groot deel stilviel, liep het spreekuur op de Hartfalenpoli door zoals iedereen dat gewend was. “Wij spraken bijna al onze patiënten ook vóór corona al via beeldbellen en de app, daar veranderde niets aan”, zegt Rieanne Aardema, hartfalenverpleegkundige. Van uitgestelde zorg en achterstanden is op de poli Hartfalen dan ook geen enkele sprake.
Het grote voordeel van thuismeten is niet alleen dat de zorg altijd doorgaat, ook kwalitatief levert het voordelen op. Patiënten geven aan dat ze zich er veilig bij voelen, omdat ze weten dat ze op afstand in de gaten worden gehouden. “Doordat patiënten thuis veel vaker meten, hebben wij veel meer meetgegevens en krijgen we een nóg beter beeld van hun situatie. Voor de patiënt zelf is het prettig dat hij nu ook meer inzicht krijgt in hoe het met hem gaat. Mensen nemen daardoor veel meer zelf de regie en dat is een hele waardevolle ontwikkeling.”
De goede ervaringen met digitale zorg stimuleren ook andere poliklinieken om thuismeten in te zetten. Zo worden patiënten die een darmoperatie moeten ondergaan sinds kort ook begeleid via de app.