Nu er minder coronapatiënten zijn, komt er geleidelijk meer ruimte voor andere zorg. Toch kan het nog een tijdje duren, voordat alles weer normaal is. Daarvoor vragen we uw begrip. Ook als u klachten hebt die misschien te maken hebben met corona, kunt u terecht in ons ziekenhuis. Op deze pagina staat de belangrijkste informatie voor u als patiënt of bezoeker. Voor zwangeren en verwijzers zijn er speciale informatiepagina's.

Vragen aan al onze patiënten en bezoekers   

We stellen u voor de ingang van het WZA een aantal vragen. Dit is om erachter te komen of u klachten hebt die misschien te maken hebben met corona. U kunt de vragen ook thuis al beantwoorden op www.wza-coronavragen.nl. Dat gaat als volgt:

  1. Beantwoord op de dag van uw afspraak de vragen op    naar de coronavragen
  2. Laat bij het ziekenhuis het scherm van uw telefoon aan de medewerker zien,
    die bij de ingang van het WZA staat. U kunt ook een print laten zien.
  3. Hebt u geen klachten, dan kunt u doorlopen.
    Hebt u mogelijk wél klachten, dan helpt een medewerker u verder.

Hebt u geen internet of smartphone? Dan stelt een medewerker u de vragen bij de ingang van het WZA.

Kom alleen

Wij vragen u om alleen te komen, tenzij het niet anders kan. Als het nodig is dat u iemand meeneemt het ziekenhuis in, dan moet uw begeleider ook deze vragen beantwoorden.

Snel naar de vragenlijst? Scan de QR-code!

Snel naar de vragenlijst? Scan de QR-code!

Informatie voor patiënten

  • Afspraak op een polikliniek 
  • Alle poliklinieken starten nu weer geleidelijk op. Onze medisch specialisten bekijken zorgvuldig welke patiënten snel gezien en geholpen moeten worden. Belangrijk om te weten: het WZA neemt contact met u op over uw afspraak. U hoeft hier niet zelf achteraan te bellen. We blijven, waar dat kan, gebruikmaken van de mogelijkheden voor een telefonisch consult of beeldbellen.
    Als u vragen hebt, kunt u die altijd stellen! Het beste kunt u dit doen via de BeterDichtbij-app of via MijnWZA
  • Een operatie of behandeling
  • Veel afspraken voor controles, behandelingen en operaties zijn de afgelopen tijd afgezegd. We kunnen ons voorstellen dat u zich afvraagt wanneer u aan de beurt bent. Onze medisch specialisten beoordelen welke patiënten snel geholpen moeten worden. Het is belangrijk om te weten dat wij contact met u opnemen wanneer er nieuws is over uw afspraak of operatie. Hier werken we hard aan!  
  • Spoedeisende hulp
  • Spoedgevallen worden altijd behandeld. Ga alleen naar de Spoedeisende Hulp als u door uw huisarts of 112 doorverwezen bent. 
    Op de Spoedeisende Hulp worden patiënten die klachten hebben die (misschien) met het coronavirus te maken hebben en andere patiënten bij aankomst van elkaar gescheiden.
  • Apotheek
  • U kunt uw medicijnen ophalen bij de Wilhelmina apotheek. U moet voordat u het ziekenhuis ingaat een aantal vragen beantwoorden. Als u klachten hebt die misschien te maken hebben met het coronavirus, kan de medicatie voor u worden opgehaald door een medewerker (runner) in de tent. 
  • Bloedprikken
  • Wilt u bloed laten prikken en bent u onder behandeling in het ziekenhuis? Dan gaat u eerst naar de triagetent. Als u géén klachten hebt die mogelijk verband houden met het coronavirus, dan kunt u daarna doorlopen naar het priklab in het ziekenhuis. Hebt u wél klachten die met het coronavirus te maken kunnen hebben, dan  gaat u naar de tent van Certe om bloed te laten prikken (deze tent staat op het ziekenhuisterrein). Bent u door de huisarts verwezen, dan gaat u altijd naar de tent van Certe om bloed te laten prikken. Meer informatie vindt u op de website van Certe: https://www.certe.nl/nieuws/hygiene-maatregelen-rond-corona-virus-covid-19.  
  • Röntgenfoto's en andere radiologisch onderzoeken
  • Ook de afdeling Radiologie moet vanwege het nieuwe coronavirus haar beleid aanpassen. 
    - Als we uw afspraak verplaatsen, bellen we u uiterlijk een dag van tevoren.
    - Als uw afspraak doorgaat, is dat op voorwaarde dat u geen klachten hebt die met het coronavirus te maken kunnen hebben. Hebt u wel klachten, neem dan contact op met de afdeling Radiologie, telefoonnummer (0592) 32 54 66.
    Als u bent doorverwezen door de huisarts i.v.m. een spoedgeval of een ongeval, wordt u altijd geholpen. 
    Op de afdeling Radiologie worden patiënten die klachten hebben die (misschien) met het coronavirus te maken hebben en andere patiënten bij aankomst van elkaar gescheiden.
  • Toegangscontrole bij de hoofdingang
  • Er staat een tent bij de hoofdingang. Alle patiënten die een afspraak hebben, gaan door deze tent voordat zij naar binnen mogen. Wij stellen u een paar vragen over uw gezondheid om erachter te komen of u klachten hebt die te maken hebben met corona. U kunt deze vragen ook (thuis) digitaal beantwoorden, waardoor de doorloop wat sneller gaat. Als u klachten hebt, bespreken we met u of de afspraak noodzakelijk is om door te laten gaan. Met extra maatregelen zoals een mondkapje, en onder begeleiding kunt u dan het ziekenhuis in.  
  • Veilig
  • Wij zorgen ervoor dat u veilig een afspraak kunt hebben in het ziekenhuis. Hoe doen we dat? We schudden nog steeds geen handen. Ook de toegangscontrole in de triagetent blijft. Daarnaast stellen wij u bij het maken van de afspraak een aantal vragen over uw gezondheid. Als er weer meer mensen naar het ziekenhuis komen, is het belangrijk dat patiënten voldoende afstand tot elkaar kunnen houden. Daar gaan we ons best voor doen, onder andere door de looproutes aan te passen. Ook richten we onze wachtkamers anders in. Verder vragen we u om alleen te komen, tenzij het echt nodig is dat er iemand met u meekomt.

 

Informatie voor bezoekers  

  • Algemene bezoekregels 
  • Let op: per patiënt is per bezoekuur één bezoeker toegestaan!
    U mag alleen komen als u géén klachten hebt die misschien met het coronavirus te maken hebben (koorts, hoesten, neusverkouden en/of kortademigheid).  
  • De bezoektijden zijn veranderd 
  • Er is alleen 's avonds bezoek mogelijk. Om de toestroom van bezoek zo klein mogelijk te houden zijn de tijden aangepast: Op de 1e etage (verpleegafdeling A1, B1) is het bezoekuur van 18.30 - 19.15 uur. Op de 2e etage (A2, B2 en C2) is het bezoekuur van 19.00 tot 19.45 uur. 
  • Toegangscontrole bij de hoofdingang
  • Er staat er een tent bij de hoofdingang. Alle bezoekers gaan door deze tent voordat zij naar binnen mogen. Wij stellen een paar vragen over uw gezondheid. Als u geen klachten hebt die mogelijk met het coronavirus te maken hebben, mag u op bezoek. Let op: per patiënt is per bezoekuur één bezoeker toegestaan! Als u wel klachten hebt, vragen wij u naar huis te gaan. Een uitzondering geldt voor partners bij bevallingen en naasten bij sterfgevallen. Er worden dan passende maatregelen genomen, zoals het aanbieden van beschermende middelen.  
  • Bezoek aan patiënten die (misschien) besmet zijn met het coronavirus
  • Als u op bezoek gaat bij een patiënt die (misschien) besmet is met het coronavirus, gelden er extra regels. U krijgt een mondkapje op en moet uw handen desinfecteren. In de tent krijgt u hierover uitleg. Op de IC mag u alleen op bezoek komen als hierover van tevoren telefonisch contact is geweest.  
  • Bezoek aan kinderen
  • Kinderen mogen alleen bezoek krijgen van hun ouders/verzorgers. Zij zijn welkom als zij geen klachten hebben (koorts, hoesten, neusverkouden en/of kortademigheid). Er mag één ouder/verzorger aanwezig zijn. U kunt zolang bij uw kind blijven als u wilt. Eventueel is rooming-in mogelijk. 
  • Bezoek aan kraamafdeling en afdeling verloskunde
  • Op de kraamafdeling en de afdeling verloskunde is alleen bezoek van de partner toegestaan. Deze mag zolang blijven als wenselijk is en kan ook blijven overnachten (rooming-in). Als de partner verkouden is of andere klachten heeft, kan hij/zij in beschermende kleding aanwezig zijn bij de bevalling.

 

Veelgestelde vragen

  • Moet ik in het ziekenhuis een mondkapje of handschoenen dragen? 
  • Als u geen (verdenking van) corona heeft, hoeft u in het ziekenhuis geen mondkapje te dragen. Als u dagelijks een mondkapje draagt, bijvoorbeeld omdat u kwetsbaar bent, krijgt u in de tent een (schoon) mondkapje van het WZA. U wordt dan ook naar de afdeling gebracht. Als wij in een wachtkamer de 1,5 meter niet goed kunnen handhaven, zullen we voor mondkapjes zorgen.
    Ook handschoenen zijn niet nodig. U kunt uw handen op verschillende plaatsen in het ziekenhuis wassen.  
  • Wat als een patiënt wordt opgenomen die (mogelijk) besmet is met het coronavirus?
  • We hebben verschillende kamers waar patiënten die (misschien) besmet zijn met het coronavirus in isolatie worden verpleegd. Zo zorgen we ervoor dat het virus zich niet kan verspreiden. 
  • Worden patiënten die al zijn opgenomen getest op het coronavirus?
  • Bij patiënten met klachten die bij het coronavirus horen, bepaalt de specialist of het nodig is om een test te doen. Er zijn onvoldoende testen in Nederland om iedereen standaard te testen.
  • Wat kost een afspraak met een zorgverlener via telefoon, app of e-mail?
  • Vanwege het coronavirus kan uw afspraak op de polikliniek niet altijd doorgaan. We doen dan ons best om voor een goede vervanging te zorgen. Dit kan een telefonische afspraak zijn (gewoon bellen of beeldbellen), een app-gesprek via BeterDichtbij of een e-mailgesprek via MijnWZA. Het is voor u belangrijk om te weten dat we deze gesprekken op dezelfde manier in rekening brengen als een ‘gewoon’ polikliniekbezoek. Dit is officieel toegestaan, op voorwaarde dat er in uw dossier een duidelijk verslag komt van de afspraken die we tijdens het gesprek met u maken over onderzoek en behandeling. Uw zorgverzekeraar zal dit controleren.
  • Wat kan ik doen met de coronacheck-app?
  • Met deze app kunt u bijhouden of u klachten hebt die misschien met het coronavirus te maken hebben. Ook als u (nog) geen klachten hebt, kunt u de app gebruiken. Via de app beantwoordt u iedere dag een paar vragen, bijvoorbeeld of u hoest en of u koorts hebt. De antwoorden komen terecht een medisch team van het WZA. In ieder geval binnen 48 uur krijgt u een bericht en zo nodig eerder. U meldt zich aan via: www.wza.nl/coronacheck. Hier staat ook meer informatie over de app.
  • Doet het WZA ook mee aan wetenschappelijk onderzoek over het coronavirus?
  • Het WZA doet mee aan wetenschappelijk onderzoek in de strijd tegen het coronavirus. Het doel is om erachter te komen welke behandeling bij welke patiënt het beste werkt en te voorspellen hoe de ziekte verloopt. Hier leest u meer over het onderzoek.
  • Hoe kan ik mijn jonge kinderen uitleg geven over het coronavirus?
  • Uitgeverij Gottmer heeft een e-book uitgegeven voor kinderen tussen de 5 en 10 jaar met heldere uitleg over het coronavirus. Dat kunt u hier inkijken. Daarnaast heeft het Kenniscentrum Kinderpalliatieve zorg een boekje uitgegeven: "Praten over corona". Dit delen we graag met u. Klik hier om het boekje op te halen (pdf, 2Mb).

 

 

 

Meer informatie over COVID-19

Houd de adviezen van het RIVM in de gaten.

Wat kunt u zelf doen?

Bescherm uzelf tegen het nieuwe coronavirus. Dit filmpje legt uit hoe u dat het beste kunt doen

 

Aanmelden coronacheck Drenthe

Uitleg om mondkapjes te maken

We krijgen ontzettend veel reacties op de actie van onze collega Nicholas om zelf mondkapjes te maken. Daarom kunt u hier een stap-voor-stap uitleg ophalen hoe wij dat doen (pdf, 3,69 Mb)