Naar hoofdinhoud Naar footer

'Keuzehulpen dragen echt bij aan kwaliteit van onze zorg'

In het Wilhelmina Ziekenhuis Assen maken we gebruik van verschillende keuzehulpen. Een keuzehulp zet alle informatie over de behandelmogelijkheden op een rij en helpt de patiënt om voor- en nadelen goed af te wegen. Sinds 2020 gebruiken we de keuzehulp prostaatkanker in het WZA. Meer dan 65 patiënten maakten er al gebruik van. Uroloog Jinne Stiksma en Sandra Geerts, leidinggevende poli Urologie, vertellen over de ervaringen tot nu toe. 

​De keuzehulp wordt al geruime tijd gebruikt. Wat horen jullie terug in de spreekkamer van patiënten?

Jinne Stiksma: "De overgrote meerderheid is (zeer) tevreden over de keuzehulp. Aan het begin hebben we de bereidheid van patiënten om de keuzehulp te gebruiken wel wat onderschat. Er komen veel oudere mannen met prostaatkanker op onze poli. We hadden een beeld dat deze groep minder geschikt zou zijn voor een keuzehulp. De praktijk is écht anders. Ze maken hier graag tijd voor." 

Sandra Geerts: "De informatie in de keuzehulp is eenvoudig opgeschreven waardoor deze erg patiëntvriendelijk is. Dit horen we regelmatig terug van onze patiënten."​

Wat willen jullie bereiken met het inzetten van een keuzehulp?

Sandra Geerts: "Het is erg belangrijk is om patiënten duidelijke en volledige informatie te geven over de diagnose en behandelmogelijkheden. Met de keuzehulp hebben patiënten alle informatie bij elkaar. Na de afspraak op de poli kunnen ze thuis alle informatie rustig doorlezen. De keuzehulp voorkomt ook dat patiënten op internet gaan zoeken naar informatie, waardoor ze vaak verzanden in de hoeveelheid aan informatie. Ook willen we met het inzetten van de keuzehulp patiënten bewustmaken dat zij zelf een keus hebben."

En is dit gelukt? 

Beiden: "Jazeker. Wij merken dat patiënten beter geïnformeerd zijn en dat ze ook beter weten wat ze zelf willen."

Waar merken jullie dit aan?

Jinne Stiksma: "Het gesprek in de spreekkamer verloopt beter. Patiënten stellen gerichtere vragen en zijn zich meer bewust van de mogelijkheden en de voor- en nadelen hiervan. Uiteindelijk leidt dit sneller tot een juiste keuze. Ook voorkomt het dat patiënten een verkeerde keuze maken of later nog terugkomen met allerlei vragen. Bij de meeste patiënten maak ik een extra afspraak om de keuzehulp te bespreken. Dit lijkt extra tijd te kosten, maar uiteindelijk is het dus efficiënter."

Sandra Geerts: "In de keuzehulp krijgen patiënten vragen over wat ze belangrijk vinden in de behandeling en in hun leven. Hierdoor krijgen ze zelf een beter beeld over welke behandeling het beste aansluit bij hun persoonlijke behoefte."

Jinne Stiksma: "En de verwachtingen over de behandeling zijn nu ook veel passender."

Sandra Geerts: “De keuzehulp heeft echt meerwaarde als het gaat om het voeren van een goed gesprek. Dat merken we dagelijks in de gesprekken met onze patiënten. Hiermee draagt de keuzehulp echt bij aan de kwaliteit van onze zorg!"