Afspraak op een polikliniek

Als u door uw huisarts of tandarts wordt doorverwezen naar een van de poliklinieken in het WZA, dan gebeurt dit bijna altijd via het digitale verwijssysteem Zorgdomein. Meestal neemt een polikliniekmedewerker van het WZA daarna telefonisch of schriftelijk contact met u op om de afspraak vast te leggen. Soms zal de huisarts u vragen om de afspraak zelf te maken.

In de spreekkamer

Tijdens uw afspraak op de polikliniek hebt u een gesprek met een medisch of verpleegkundig specialist. Als u voor de eerste keer komt, wil de arts een duidelijk beeld krijgen van uw klachten om zo een goede diagnose te kunnen stellen. Vaak hoort daar ook een lichamelijk onderzoek bij.

Als er belangrijke besluiten genomen moeten worden, zal een gespecialiseerd verpleegkundige vaak nadere uitleg geven. Natuurlijk kunt u altijd de polikliniek bellen als u vragen of twijfels hebt.

Een gesprek over uw eigen gezondheid kan best lastig zijn. De tijd is beperkt, misschien bent u wat nerveus. Een goede voorbereiding kan helpen, net zoals de steun van een vertrouwde naaste. Op de pagina In gesprek met de medisch specialist vindt u tips ter voorbereiding op uw poliklinische afspraak.

Coassistenten

In het WZA worden coassistenten opgeleid. Zij werken onder directe supervisie van onze medisch specialisten. U kunt deze dokters-in-opleiding tegenkomen bij uw polikliniekbezoek of bij een onderzoek/behandeling.

Voor de aanwezigheid van een coassistent wordt altijd uw toestemming gevraagd. Liever geen coassistent erbij? U mag dit natuurlijk weigeren. 

Goed voorbereid

Voordat u de polikliniek bezoekt, wilt u natuurlijk goed voorbereid zijn. Zo bedenkt u wat u de dokter wilt vragen en vertellen. Daarnaast zijn er een paar praktische dingen waar u aan moet denken.

Wat neemt u mee?

  • Uw patiëntenpas
  • Uw zorgpas
  • Een geldig identiteitsbewijs
  • Een actueel medicatieoverzicht

 

Patiëntenpas laten maken

Voor een patiëntenpas kunt u terecht bij de receptie in de hal van het ziekenhuis. Om een pasje te kunnen laten maken, hebt u een identiteitsbewijs nodig en een verzekeringsbewijs. 

Bij uw registratie wordt ook uw Burgerservicenummer (BSN) opgenomen. Dit is een wettelijke plicht. Het zorgt ervoor dat zorgverleners op een betrouwbare manier gegevens met elkaar kunnen uitwisselen.

 

Verhinderd? Bel uw polikliniek

Als u uw afspraak om wat voor reden dan ook niet kunt nakomen, bel dan tijdig de betreffende polikliniek. Ook als u, ter voorbereiding op uw afspraak, meer informatie wenst, kunt u contact opnemen. De meeste poliklinieken zijn bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 16.30 uur. De nummers vindt u in de telefoonlijst

 

Waar vind ik de polikliniek?

Als u via de draaideur de centrale hal binnenkomt, ziet u rechts aan de muur een groot blauw bord met alle poliklinieknummers.