Een afspraak? Beantwoord de corona-vragen!

Als u een afspraak hebt in het ziekenhuis, is het belangrijk dat we weten of u (misschien) besmet bent met het coronavirus. Wilt u de vragen hieronder van tevoren thuis doornemen?

We overleggen dan met u of het noodzakelijk is dat uw afspraak doorgaat. Misschien kunnen we een belafspraak maken of kunt u op een ander moment (binnen 14 dagen) naar het ziekenhuis komen. 

Een veilig ziekenhuis, daar zorgen we samen voor!

In verband met corona stellen we u de volgende vragen:

• Hebt u koorts, hoger dan 38 graden?
• Hebt u last van kortademigheid of benauwdheid (bij lichte inspanning)?
• Hebt u last van hoesten, neusverkoudheid (snotteren, niezen, loopneus, verstopte neus) of keelpijn?
• Hebt u de laatste dagen last van reuk- of smaakverlies?
• Hebt u een huisgenoot/partner met corona of die verdacht wordt van corona?
• Bent u de afgelopen 10 dagen in contact geweest met iemand die corona heeft?
• Bent u de afgelopen 10 dagen in een gebied geweest met een oranje of rood reisadvies?

Is het antwoord op een van de vragen ‘ja’?

Bel dan met de afdeling waar u een afspraak hebt. We overleggen dan met u of het noodzakelijk is dat uw afspraak doorgaat. Misschien kunnen we een belafspraak maken of kunt u op een ander moment (binnen 14 dagen) naar het ziekenhuis komen.

Kom bij voorkeur alleen 

De meeste wachtruimtes in het ziekenhuis zijn niet zo groot en raken snel vol. Om zo goed mogelijk 1,5 meter afstand te bewaren, vragen wij u om alleen te komen of met maximaal één begeleider.

Meer over onze coronamaatregelen vindt u op de corona-pagina van deze website.

Bloedprikken op afspraak

Het afnamelaboratorium in het ziekenhuis (Certe) werkt voortaan op afspraak. Dit geldt voor bloedprikken en ook voor het afgeven van lichaamsmateriaal, zoals urine, ontlasting of sperma. U kunt een afspraak maken op www.certe.nl. Lukt dit niet, dan kunt u bellen met Certe, telefoonnummer 088- 23 71 000.

Digitale zorg

Om u snel en goed te kunnen helpen, maken we steeds meer gebruik van digitale middelen. Zoals het digitale dossier (MijnWZA) en de BeterDichtbij app. Voordelen van MijnWZA zijn onder andere dat u uitslagen van onderzoeken kunt bekijken en dat u afspraken kunt inzien en soms zelf kunt maken. Met de BeterDichtbij app kunt u vragen stellen aan een medewerker waarop u in ieder geval binnen drie werkdagen antwoord krijgt. Ook kunt u via deze app een beeldbelgesprek voeren met uw zorgverlener, zodat u niet naar het ziekenhuis hoeft te komen.

Op www.wza.nl/digitalezorg vindt u uitleg over MijnWZA en de BeterDichtbij app.

We begrijpen dat het niet voor iedereen gemakkelijk is om met een smartphone, tablet of computer te werken. Daarom helpen we u graag. Hebt u vragen? Stuur dan een mail naar digitale zorg@wza.nl of bel naar (0592) 32 55 44 (maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 16.30 uur).

Verandering in uw persoonlijke gegevens?

Hebt u een nieuw telefoonnummer, adres of e-mailadres? Of bent u bijvoorbeeld veranderd van huisarts of apotheek? Ga dan naar MijnWZA om uw gegevens te (laten) wijzigen of geef uw nieuwe gegevens door aan de receptie wanneer u in het ziekenhuis bent.  

Veilig medicijngebruik

Om zeker te weten dat u de juiste medicijnen krijgt, is het belangrijk dat de apotheek van het ziekenhuis en uw eigen apotheek gegevens kunnen uitwisselen over uw medicijngebruik. Dit is mogelijk via het Landelijk Schakelpunt (LSP). Daarvoor is wél uw toestemming nodig. U kunt uw toestemming geven via www.volgjezorg.nl/toestemming. Maar u kunt het ook aan de medewerkers van de apotheek doorgeven.

Wachttijden

Ziekenhuizen en zorgverzekeraars hebben afgesproken wat aanvaardbare wachttijden zijn: vier weken voor een eerste afspraak op een polikliniek of een onderzoek, zeven weken voor een behandeling. Als een wachttijd langer is en u wilt eerder geholpen worden, kan uw zorgverzekeraar nagaan of u in een ander ziekenhuis sneller aan de beurt bent.

MRSA 

Als u een bacterie bij u draagt die ongevoelig is voor normale antibiotica, bijvoorbeeld MRSA, wilt u dat dan doorgeven aan de afdeling waar u een afspraak hebt? Doe dit ook als u werkt bij een bedrijf met varkens, vlees-kuikens of vleeskalveren, de laatste twee maanden in een buitenlands ziekenhuis bent behandeld, de laatste twee maanden in een AZC hebt gewoond, een huisgenoot hebt met MRSA of de laatste twee maanden iemand hebt verzorgd met MRSA.

Hebt u een klacht?

Als u niet tevreden bent over de zorg die u krijgt, kunt u contact opnemen met de ombudsfunctionaris. U kunt het klachtenformulier gebruiken op www.wza.nl of mailen, schrijven of bellen:

  • e-mail: ombudsfunctionaris@wza.nl.
  • adres: ombudsfunctionaris WZA, antwoordnummer 70, 9400 VB Assen.
  • telefoon: (0592) 32 56 24 (maandag t/m donderdag).