Herstel na voorste kruisbandoperatie

  • Specialisme of afdeling Fysiotherapie
  • Openingstijden
    Maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 16.30 uur
  • Afspraak maken? Vragen? (0592) 32 53 10
  • Wachttijd
    Informeer bij de polikliniek

In het kort

Als u geopereerd bent aan uw voorste kruisband, wilt u natuurlijk liefst zo snel mogelijk weer op de been zijn. Wij geven hier een aantal belangrijke instructies. Ook kunt u zelf thuis oefeningen doen, zodat uw knie goed herstelt. Daarnaast kunt u op zoek gaan naar een fysiotherapeut bij u in de buurt om te revalideren.

Instructies

Om het herstel te bevorderen is het belangrijk dat u zich aan de volgende instructies houdt.

  • De eerste drie maanden mag u uw knie niet overstrekken. Dit geeft te veel trekkracht op de nieuwe kruisband. Oefen het strekken van uw knie alleen wanneer uw been wordt ondersteund.
  • Als u via de hamstringmethode bent geopereerd, mag u de eerste zes weken geen weerstandsoefeningen doen voor de hamstrings vanwege de verminderde belastbaarheid van de hamstringpezen. 
  • De eerste twee weken na de operatie loopt u met twee krukken. Daarna loopt u vier weken met één kruk, tenzij uw orthopeed anders heeft geadviseerd. Probeer de loopafstand langzaam uit te breiden.
  • Maak dagelijks de knieschijf en het litteken los.
  • Strijk dagelijks het vocht boven de knieschijf weg naar boven.
  • Neem voldoende rust en leg het been daarbij gestrekt omhoog. Zorg ervoor dat de knie ondersteund is. Leg géén kussen onder uw knie.
  • Koel de knie zo nodig (bij pijn en zwelling) twee tot driemaal per dag 20 minuten met ijs.
  • Let op tekenen van overbelasting (toename van pijn, zwelling en/of roodheid) en neem zo nodig extra rust.

Oefeningen

Dagelijks oefenen is van groot belang om het herstel te bevorderen. Doe verspreid over de dag regelmatig de volgende oefeningen:

Oefen de enkel:

  • Buigen en strekken.

Oefen de knie:

  • Probeer zo snel mogelijk een buiging van 90 graden te bereiken (een rechte hoek) en bouw dit rustig verder uit.
  • Probeer zo snel mogelijk uw knie volledig te strekken. 
  • Zodra de buiging van de knie dit toelaat, is het aan te raden om dagelijks op een hometrainer te fietsen.

Dit zijn algemene adviezen. Individuele adviezen kunnen hiervan afwijken, afhankelijk van iemands persoonlijke situatie.

Revalidatieprogramma

Na de operatie breekt er een belangrijke periode aan van revalidatie. Het is belangrijk om de knie na de operatie met een opbouwend schema te gaan trainen om voldoende stabiliteit in de knie en kracht in de  spieren te krijgen.  Hierdoor haalt u maximaal voordeel uit de operatie.

Zoek hiervoor een fysiotherapeut die hiermee ervaring heeft en op de hoogte is van de operatietechniek.

Vragen?

Als u nog vragen hebt, kunt u contact opnemen met een medewerker van de polikliniek Fysiotherapie.

  • U kunt uw vraag stellen via de BeterDichtbij-app. U krijgt zo snel mogelijk antwoord, in ieder geval binnen drie werkdagen. Let op: u kunt pas een appje sturen als een medewerker van de polikliniek in de BeterDichtbij-app een gesprek voor u heeft aangemaakt.
  • U kunt uw vraag stellen via MijnWZA (uw digitale dossier). U krijgt zo snel mogelijk antwoord, in ieder geval binnen drie werkdagen.
  • U kunt bellen naar de polikliniek Fysiotherapie. De medewerkers zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 16.00 uur, telefoonnummer (0592) 32 53 10.

Is het dringend?

Hebt u een dringende vraag, dan is het altijd het beste om te bellen!

reval11 - april 2020