Thuismeten bij prostaatkanker

Hormoontherapie

  • Specialisme of afdeling Urologie
  • Openingstijden

    Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 16.30 uur

  • Afspraak maken? Vragen? (0592) 32 52 65

In het kort

Patiënten met prostaatkanker geven vaak aan ongerust te zijn. Als we u gaan behandelen met hormoontherapie, willen we u graag de begeleiding geven die u nodig hebt. Hierbij maken we gebruik van de Thuismeten-app. U geeft in de app aan hoe het met u gaat, en of u (nieuwe) klachten hebt. Ook geeft u regelmatig metingen door. De zorgverlener beoordeelt de gegevens die u in de app zet. Als het nodig is neemt de zorgverlener contact met u op. 

U krijgt in de Thuismeten-app ook informatie, praktische adviezen en tips. Dit kan u helpen om uw kwaliteit van leven te behouden of te verbeteren.

De mogelijkheden van thuismeten

De uroloog heeft hormoontherapie voorgeschreven. Bij de behandeling met hormoontherapie kan het helpen als u gezond eet en actief blijft. Ook praten over de ziekte en ontspanning kan u helpen om met uw ziekzijn om te gaan. 

Hoe gaat het met u?

Iedere week vragen we u om in de Thuismeten-app aan te geven:

  • of u (nieuwe) klachten hebt. Bij klachten kunt u denken aan pijn, vermoeidheid, krachtsverlies, opvliegers of somberheid.
  • of het u lukt om u aan het voedingsadvies te houden.

Daarnaast vragen we elke dag of het lukt om voldoende te bewegen. Eenmaal in de 3 weken vult u uw gewicht in.

Contact met de zorgverlener

Doordat wij meekijken met de metingen en antwoorden die u instuurt, kunnen wij goed volgen hoe het met u gaat. Gaat het goed met u, dan is contact niet nodig. Hebt u klachten? Dan neemt de zorgverlener contact met u op om de klachten te bespreken. U kunt via de app op elk moment vragen of wij contact met u willen opnemen. Dit is een veilig en prettig gevoel.

Aan de slag met thuismeten

De oncologieverpleegkundige meldt u aan voor de Thuismeten-app. U kunt de app via de App Store of Play Store downloaden op uw smartphone of tablet. U ontvangt ook een e-mail met uitleg om de app te installeren.

U kunt in de Thuismeten-app direct aan de slag. U begint met het bekijken van de informatie ‘Hoe werkt Thuismeten?’. Daarna kunt u direct de eerste metingen invullen. Hieronder leest u welke onderdelen u onderin de app ziet staan.

Acties
De app opent altijd in dit scherm. Hier vindt u de metingen, vragen of informatieblokken die u moet invullen of lezen. U spreekt met uw zorgverlener af hoe vaak u metingen en vragen invult. We adviseren u om metingen die u regelmatig moet doen, zoals het wegen, op ongeveer hetzelfde moment van de dag te doen. Dit geeft een betrouwbaar beeld.

Zelfzorg
Bij Zelfzorg vindt u verschillende kopjes.

  • Contact: de mogelijkheid om contact op te nemen met uw zorgverlener
  • Lessen: bijvoorbeeld de informatie Hoe werkt Thuismeten?
  • Informatie: alle informatieblokken die u (nogmaals) kunt bekijken
  • Metingen: alle metingen die u zelf kunt invoeren

Metingen
Hier vindt u uw ingevulde metingen en vragen in de vorm van een grafiek.

Berichten
Hier leest u alle berichten die u krijgt na het invullen van een meting of vraag. Deze berichten bevatten belangrijke informatie, adviezen en tips. Bekijk dus regelmatig of er nieuwe berichten binnengekomen zijn.

Algemene informatie

Metingen en berichten in de app

U vult wekelijks metingen of vragen in, die op een veilige manier gedeeld worden met uw zorgverlener. Soms ontvangt u berichten na het invullen van de metingen of vragen. Deze berichten wijzen u vaak op bepaalde adviezen en informatie. U vindt deze berichten door op Berichten te klikken onder in de app. Soms neemt uw zorgverlener naar aanleiding van een meting of antwoord contact met u op. U wordt dan gebeld op werkdagen (met een anoniem nummer) of u ontvangt een bericht in de BeterDichtbij-app.

Herinneringen aan de metingen

U ontvangt berichten en/of e-mails als het tijd is om metingen te doen in de Thuismeten-app. U kunt deze berichten zelf aan of uit zetten in de app. Dit doet u door op het tandwieltje rechtsboven in de app te klikken. Bij Instellingen – Meldingen kunt u kiezen op welke manier de app u herinnert aan het invullen van de metingen. 

Informatie via de app

In de app staat ook veel informatie. Deze informatie vindt u onder de knop Zelfzorg. U kunt dit bekijken zo vaak als u wilt. Daarnaast kunt u zelf via de app op elk moment een contactverzoek indienen. Dit is een veilig en prettig gevoel.

Einde van de begeleiding

De begeleiding via de Thuismeten-app stopt wanneer u geen hormoontherapie meer krijgt. In overleg kan de app ook tijdelijk gestopt worden of kan het aantal keren dat u moet meten, aangepast worden. Na het stoppen van de Thuismeten-app kunt u via de BeterDichtbij-app contact met ons blijven opnemen en uw vragen stellen.

Meer programma’s in de Thuismeten-app?

Het is mogelijk dat een arts u voorstelt om voor een andere behandeling óók gebruik te maken van de Thuismeten-app. U kunt dan in dezelfde app een extra account toevoegen. Dit gaat als volgt: 

  • Open de Thuismeten-app.
  • Klik rechts bovenin de app op instellingen (dit ziet eruit als een wieltje).
  • Klik op ‘Nog een account toevoegen’.
  • Voer uw gebruikersnaam in. De gebruikersnaam vindt u in de e-mail met het onderwerp ‘Aan de slag met thuismeten’.
  • Vul de code in die u ontvangt op uw e-mailadres.
  • U kunt nu voor verschillende programma’s uw metingen insturen. Via de knop ‘Accounts’ links bovenin het startscherm van de app, kunt u wisselen van programma.

Hebt u ondersteuning nodig bij het toevoegen van een extra account, neem dan contact op met de helpdesk van Luscii.

Technische vragen?

Hebt u hulp nodig bij de Thuismeten-app?

Hebt u vragen over het installeren van de Thuismeten-app of over thuismeten? Neem dan contact op met de helpdesk van Luscii. Luscii is het bedrijf dat de Thuismeten-app heeft gemaakt.

  • U kunt bellen van maandag t/m vrijdag naar (085) 130 58 51.
  • U kunt een e-mail sturen naar: support@luscii.com.

Helpdesk Digitale zorg

Met vragen over de Thuismeten-app (of de BeterDichtbij-app) kunt u ook terecht bij de medewerkers van de Helpdesk Digitale zorg van het WZA.

  • U kunt bellen van maandag t/m vrijdag naar (0592) 32 55 44.
  • U kunt een e-mail sturen naar: digitalezorg@wza.nl.

Vragen?

Niet dringende vragen

De zorgverlener helpt u graag als u vragen hebt. U kunt met algemene vragen contact opnemen:

  • In de Thuismeten-app: contact met de zorgverlener.
  • Via de BeterDichtbij-app: in het gesprek met de polikliniek Urologie.

U krijgt binnen 3 werkdagen antwoord.

Dringende (medische) vragen?

Kan de vraag niet wachten tot dinsdag of donderdag? Neem dan contact op met de polikliniek Urologie door te bellen met (0592) 32 52 65.

 

Urolo10 - mei 2023