Thuismeten bij hartrevalidatie

  • Specialisme of afdeling Cardiologie
  • Openingstijden

    Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 16.30 uur

  • Afspraak maken? Vragen? (0592) 32 52 05

In het kort

Een hartziekte kan ingrijpend zijn. U kunt er onzeker door worden, het gevoel hebben dat u de controle kwijt bent. Hartrevalidatie kan u helpen een nieuw evenwicht te vinden, zowel lichamelijk als geestelijk.

Om u zo goed mogelijk te begeleiden bij uw herstel, bieden we u de mogelijkheid van thuismeten. Met een speciale app, de Thuismeten-app, kunt u uw zorgverleners vanuit huis laten weten hoe het met u gaat. Als dat nodig is, nemen zij contact met u op.

De Thuismeten-app

Tijdens de revalidatieperiode kunt u thuis zelf meten hoe het met u gaat, bijvoorbeeld hoe moe u bent na lichamelijke inspanning. De uitkomsten geeft u door met de Thuismeten-app. Ook beantwoordt u via de app korte vragen.
De gegevens die u opstuurt, komen op een veilige manier bij de coördinatoren hartrevalidatie en de fysiotherapeuten die u begeleiden tijdens de hartrevalidatie. Zo blijven zij goed op de hoogte.

De BeterDichtbij-app

De Thuismeten-app is niet te gebruiken zonder de BeterDichtbij-app. Via de BeterDichtbij-app kunt u op elk moment vragen stellen, bijvoorbeeld over uw afspraken of behandeling. Binnen 3 werkdagen krijgt u antwoord. Hebt u een dringende vraag, bel dan met uw huisarts!

U hebt de BeterDichtbij-app ook nodig om te beeldbellen.

Contact

Soms zijn de metingen of uw antwoorden in de Thuismeten-app reden om contact met u op te nemen. Via de BeterDichtbij-app krijgt u dan een reactie of voorstel voor een belafspraak. U kunt via de BeterDichtbij-app aangeven of u van de voorgestelde belafspraak gebruik wilt maken.

Aan de slag! 

Wij melden u aan voor de Thuismeten-app en de BeterDichtbij-app.

  • U krijgt 2 e-mails: een met een uitnodiging om de Thuismeten-app op uw telefoon te zetten, de andere voor de BeterDichtbij-app. Deze e-mails ontvangt u niet altijd tegelijk, het is mogelijk dat er een paar dagen tussen zit.
  • U zet beide apps op uw smartphone of tablet.

Hoe werkt het Thuismeetprogramma hartrevalidatie?

Als u de Thuismeten-app op uw smartphone of tablet hebt gezet, staat de informatie ‘Hoe werkt thuismeten?’ voor u klaar in de app. Het is belangrijk dat u dit eerst goed doorleest. Na het lezen kunt u verder met het Thuismeetprogramma hartrevalidatie. Het programma start automatisch.

Het programma bestaat uit een aantal vaste metingen. Daarnaast kunnen er per persoon verschillende metingen aan worden toegevoegd. U bespreekt met de coördinator hartrevalidatie welke metingen voor u van belang zijn, deze worden toegevoegd. Hieronder ziet u de verschillende metingen en hoe vaak ze voor u klaar staan in de app.

 Standaard programma

 Aanvullende metingen

 Beweging - dagelijks  Bloeddruk
 Zwaarte van inspanning - dagelijks  Hartfrequentie
 Hartklachten - 2x per week  Gewicht
 Ontspannen - 1x per week  Gezond eten
 Somberheid - 1x per week  Roken
 Angst - 1x per week   

Persoonlijke wensen

Het thuismeetprogramma kan aangepast worden aan uw persoonlijke wensen en behoeften. Hebt u bepaalde wensen? Wilt u bijvoorbeeld een meting minder vaak doen? Bespreek dit met de coördinator hartrevalidatie. Samen maken we een programma wat het beste bij uw persoonlijke situatie past.

Toelichting bij het invullen van de ‘Zwaarte van inspanning’

Na een lichamelijke activiteit vult u de ‘Zwaarte van inspanning’ in. Hierin geeft u aan hoe intensief u de activiteit hebt ervaren. Als u dit invult, vult u bij ‘Opmerkingen’ in welke activiteit u hebt gedaan en hoe lang. Bijvoorbeeld: ik heb 30 minuten gewandeld.
Deze informatie is belangrijk voor uzelf, maar ook voor uw zorgverleners.

Het kan zijn dat u een aantal keren per dag lichamelijk actief bent. Bijvoorbeeld: ’s ochtends wandelt u 20 minuten en ’s middags fietst u 15 minuten. U vult dan na het wandelen de ‘Zwaarte van inspanning’ in, maar ook na het fietsen. U vult deze dag dus 2x de ‘Zwaarte van inspanning’ in. Deze meting staat elke dag onder het kopje ‘Vandaag’. Wilt u het 2x invullen op dezelfde dag, dan  klikt u op 'Zwaarte van inspanning' en kiest u voor 'Extra Meting Doen' onder het kopje 'Gedaan'.

Berichten en zelfzorg

Na het invullen van de metingen, kunt u berichten in de Thuismeten-app ontvangen. Deze berichten staan onderaan in de app onder het kopje ‘Berichten’. Het zijn vaak adviezen of tips die aangeven wat u kunt doen.

In de Thuismeten-app vindt u ook informatie over wat hartrevalidatie is en welke invloed een hartziekte kan hebben op uw leven. Deze informatie vindt u onderaan in de app onder het kopje ‘Zelfzorg’.

Informatieve filmpjes

Bij ‘Zelfzorg’ vindt u bij de lessen een aantal informatieve filmpjes. Dit zijn opnames van onze zorgverleners van de hartrevalidatie. Zowel de cardioloog, de diëtist, de psycholoog en de medisch maatschappelijk werker vertellen u over de hartziekte en de gevolgen daarvan. Het kan prettig zijn deze filmpjes samen met een naaste te bekijken. Hebt u na het kijken van de filmpjes vragen? Neem dan contact op met de coördinator hartrevalidatie.

Persoonlijke instellingen in de app

U krijgt een melding in de vorm van een bericht of e-mail als er metingen voor u klaar staan. Dit is bedoeld om u hieraan te herinneren. Als u de meldingen vervelend vindt, kunt u ze ook uitzetten. Dit doet u als volgt:

  • Open de Thuismeten-app
  • Klik rechtsboven in de app op ‘Instellingen’ (dit ziet er uit als een wieltje)
  • Klik op ‘Meldingen’
  • Hier kunt u de volgende meldingen uitzetten (door de knop achter ‘Meldingen’ grijs te maken): 
    • Melding nieuwe acties
    • E-mail nieuwe acties
    • E-mail herinnering niet voltooide acties
    • Geluid

Meer programma's in de Thuismeten-app?

Wilt u gebruik maken van meer programma’s in de Thuismeten-app? Maak dan een extra account aan in de Thuismeten-app. 

  • Open de Thuismeten-app.
  • Klik rechts bovenin de app op instellingen (dit ziet eruit als een wieltje).
  • Klik op ‘Nog een account toevoegen’.
  • Voer uw gebruikersnaam in. De gebruikersnaam vindt u in de e-mail met het onderwerp ‘Aan de slag met thuismeten’.
  • Vul de code in die u ontvangt op uw e-mailadres.
  • U kunt nu voor verschillende programma’s uw metingen insturen. Via de knop ‘Accounts’ links bovenin het startscherm van de app, kunt u wisselen van programma.

Hebt u ondersteuning nodig bij het toevoegen van een extra account, neem dan contact op met de helpdesk van Luscii.

Technische vragen?

Hebt u hulp nodig bij de Thuismeten-app?

Hebt u vragen over het installeren van de Thuismeten-app of over thuismeten? Neem dan contact op met de helpdesk van Luscii. Luscii is het bedrijf dat de Thuismeten-app heeft gemaakt.

Hebt u hulp nodig bij de BeterDichtbij-app?

Als u vragen hebt over het installeren of het gebruik van de BeterDichtbij- app, kunt u contact opnemen met de helpdesk van BeterDichtbij.

Helpdesk Digitale zorg

Met vragen over de Thuismeten-app of de BeterDichtbij-app kunt u ook terecht bij de medewerkers van de Helpdesk Digitale zorg van het WZA.

Einde van de begeleiding

Tijdens de laatste training kunt u met de fysiotherapeut bespreken of u met de app wilt stoppen of dat u er nog langer gebruik van wilt maken. De coördinator hartrevalidatie zal daar in het eventuele eindgesprek nog een keer op terug komen.

Wilt u op een gegeven moment stoppen met de app: geef dit door aan de coördinator hartrevalidatie, bij voorkeur in de app zelf (via de optie Contact met zorgverlener) of via de BeterDichtbij-app.

U kunt maximaal één jaar gebruikmaken van de Thuismeten-app.

Vragen?

De coördinator hartrevalidatie helpt u graag als u tijdens de revalidatie problemen tegenkomt. U kunt met algemene vragen contact opnemen:

  • In de Thuismeten-app: contact met de zorgverlener
  • Met de BeterDichtbij-app.

U krijgt binnen 3 werkdagen antwoord.

Bij (medische) dringende vragen is de coördinator hartrevalidatie op werkdagen van 8.00 – 16.30 uur bereikbaar op telefoonnummer (0592) 32 55 84.

reval40 - september 2022