Arm- en schouderoefeningen na een borstoperatie

  • Specialisme of afdeling Fysiotherapie
  • Openingstijden
    Maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 16.30 uur
  • Afspraak maken? Vragen? (0592) 32 53 10

In het kort

Als u een borstoperatie hebt gehad of uw okselklieren zijn verwijderd, dan is het belangrijk om met oefeningen de beweeglijkheid van uw arm en schouder te verbeteren. Ook stimuleert dat het afvoer van lymfe­vocht.

Er zijn oefeningen waar u meteen na de operatie mee kunt beginnen. Daarnaast zijn er oefeningen voor de week na de operatie. Als het nodig is kan de fysiotherapeut u hierbij begeleiden.

Arm- en schouderoefeningen

Blijf de oefeningen in ieder geval drie maanden doen. We adviseren u om daarna nog gedurende negen maanden (tot een jaar na de operatie) dagelijks de beweeglijkheid van uw arm of schouder te controleren. U kunt de oefeningen blijven doen.

Hulp van een fysiotherapeut

Als u het moeilijk vindt om oefeningen te doen of het doet pijn, dan kunt u hulp krijgen van een fysiotherapeut. Vraag de verpleegkundig specialist van de polikliniek Chirurgie of de mammacareverpleegkundige voor een verwijzing naar de afdeling Fysiotherapie.

Let op met een tissue expander!

Als er een tissue expander is geplaatst als voorbereiding op een borstreconstructie, mag u de eerste vier weken geen plotselinge of krachtige bewegingen maken. Hierdoor kan de borstspier over de tissue expander losraken.

Oefeningen na de operatie

  • Let op: de eerste week mag u niet tillen en boven uw macht werken.
  • Hebt u een drain? Beweeg uw arm dan niet hoger dan uw schouder! 

U kunt de eerste dag na de operatie al starten met onderstaande oefeningen. Probeer de oefeningen elke dag 2 of 3 keer te doen. En voer de oefeningen rustig uit, luister goed naar uw lichaam. Bij het oefenen is een goede houding van belang. Ga rechtop zitten of staan voordat u begint met oefenen.

  • Herhaal elke oefening 5 tot 10 keer.
  • Een ‘rekgevoel’ tijdens de oefeningen is niet verkeerd, maar het mag geen pijn doen. Elke ‘rek’ kunt u 4 tot 5 tellen vasthouden.
  • Ook na de oefeningen mag u geen pijn hebben. Hebt u wel pijn, oefen dan de volgende keer minder intensief.
  • Let op dat u tijdens het oefenen niet gaat ‘veren’.

 

 

Oefening 1  

tekening met hand naar voren

Beweeg uw arm gestrekt naar voren.
Ga niet hoger dan 90 graden, zolang u een drain hebt.

Oefening 2

Tekening met schouders optrekken

Laat uw armen langs uw lichaam hangen.
Trek vervolgens uw schouders op en ontspan ze weer.

Oefeningen na een week

Na een week mag u ook de onderstaande oefeningen erbij doen. Probeer ze elke dag 2 tot 3 keer te doen. Het blijft belangrijk om de oefeningen rustig te doen, luister goed naar uw lichaam. Bij het oefenen is een goede houding van belang. Ga rechtop zitten of staan voordat u begint met oefenen.

  • Herhaal elke oefening 5 tot 10 keer.
  • Een ‘rekgevoel’ tijdens de oefeningen is niet verkeerd, maar voorkom dat het pijn doen. Elke ‘rek’ kunt u 4 tot 5 tellen vasthouden
  • Ook na de oefeningen mag u geen pijn hebben. Hebt u wel pijn, oefen dan de volgende keer minder intensief.
  • Let op dat u tijdens het oefenen niet gaat ‘veren’.

Oefening 3

Tekening met handen naar achteren

Houd uw handen achter uw rug in elkaar.
Breng uw armen vervolgens gestrekt omhoog.

Oefening 4

Tekening met omhoog krabbelen aan de muur

Ga een stukje (15 cm) van de muur staan en
‘krabbel’ met beide handen tegelijk langs de muur naar boven.

Oefening 5

Tekening met handen omhoog

Vouw uw handen in elkaar.
Breng uw armen gestrekt zo ver mogelijk omhoog.

Oefening 6

Tekening met draaien handen

Leg uw handen achter uw oren tegen uw achterhoofd.
Doe uw vingers in elkaar.
Houd uw ellebogen ontspannen naar voren en
breng ze daarna zo ver mogelijk naar achteren.

 

 

Oefening 7

Tekening met zwaaiende armen

Ga tegen een muur staan en breng beide armen
zijwaarts omhoog zo hoog u kunt.
Uw handen blijven contact houden met de muur.

Oefening 8

Tekening met handen op de rug

Leg uw handen zo laag mogelijk op uw rug en
schuif ze langs uw rug naar boven.

Vragen?

Als u vragen hebt, kunt u contact opnemen met een medewerker van de polikliniek Fysiotherapie.

  • U kunt uw vraag stellen via de BeterDichtbij-app. U krijgt zo snel mogelijk antwoord, in ieder geval binnen drie werkdagen. Let op: u kunt pas een appje sturen als een medewerker van de polikliniek in de BeterDichtbij-app een gesprek voor u heeft aangemaakt.
  • U kunt uw vraag stellen via MijnWZA (uw digitale dossier). U krijgt zo snel mogelijk antwoord, in ieder geval binnen drie werkdagen.
  • U kunt bellen naar de polikliniek Fysiotherapie. De medewerkers zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 16.00 uur, telefoonnummer (0592) 32 53 10.

Is het dringend?

Hebt u een dringende vraag, dan is het altijd het beste om te bellen!

 

reval21 - april 2020