Naar hoofdinhoud Naar footer

Josefien Berghuis, medewerker restaurant, winkel en servicebureau

Wat doe je in het WZA?

‘Ik doe veel verschillende dingen. De ene keer werk ik in de winkel, de andere keer maak ik broodjes voor in het restaurant en een volgende dag plan ik vergaderingen, regel ik bloemen voor een jubilaris of help ik bij recepties en symposia. Al is dat laatste door corona natuurlijk nu allemaal even wat minder.’

Wat maakt jouw werk leuk?

‘De afwisseling in mijn werk en het contact met de mensen. Vaak vinden mensen het toch wat spannend als ze naar het ziekenhuis moeten. Dan is het fijn dat wij ze gastvrij kunnen ontvangen. En dat we ze met goede koffie en iets lekkers van de bakker om de hoek, even een rustig moment kunnen bieden. Vaak hoor ik mensen in de hal ook tegen elkaar zeggen: ‘Zullen we nog even een kopje koffie drinken?’ Soms zit iemand echt om een praatje verlegen en dan kun je een luisterend oor zijn. Wat dat betreft heb ik dankbaar werk.’

Hoe heeft corona je werk veranderd?

‘Het restaurant is voor een groot deel stilgevallen. Voor bezoekers mogen we nu ’s avonds niet open en voor het personeel hebben we veel minder zitplaatsen. Dat is jammer, maar er zijn gelukkig nieuwe dingen voor teruggekomen. We willen namelijk wél service bieden.’

‘Daarom hebben we bijvoorbeeld een pop-uprestaurant geopend op de verpleegafdeling. Medewerkers kunnen daar een lekkere en gezonde lunch afhalen. Met soep, rauwkost en broodjes die we zoveel mogelijk maken met verse en duurzame producten uit onze eigen regio. Ook maken onze koks nu iedere dag verse to go maaltijden klaar. Handig voor medewerkers die op het werk warm eten, of die thuis snel klaar willen zijn én iets gezonds willen.’

Wat vind je leuk aan werken in het WZA?

‘Het WZA is mijn tweede thuis. Ik voel me hier op mijn gemak, heb leuke collega’s en word gewaardeerd. Wat ik verder heel mooi vind, is dat we steeds bewuster bezig zijn met voeding. Het WZA heeft de ambitie om de Drent de meest vitale inwoner van Nederland te maken. Daar hoort niet alleen de best mogelijke zorg bij, maar ook goed, lekker en gezond eten. Zo zorgen we er bijvoorbeeld steeds meer voor dat iedere patiënt de maaltijd krijgt die past bij wat hij nodig heeft om beter te herstellen. We boffen met een leidinggevende die op dat gebied graag dingen uitprobeert en ons stimuleert om met ideeën te komen. Dat geeft veel energie.’

Wat wens je voor de toekomst?

‘In de loop der jaren is onze service steeds verder uitgebreid, ook al is er door corona voor bezoekers nu misschien even wat minder mogelijk. Mijn droom is dat we ons restaurant gaan uitbreiden en dan ook ruimte hebben voor symposia en bijeenkomsten voor en met patiënten. We hebben het hele plaatje allang in gedachten. Er moet nog veel worden verbouwd in het ziekenhuis, maar ik kijk uit naar het moment dat het voor het restaurant ook zover is.’