Ontsteking van de ooglidrand (blepharitis)

  • Specialisme of afdeling Oogheelkunde
  • Openingstijden
    Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 16.30 uur
  • Wachttijd
    Informeer bij de polikliniek

In het kort

De talgkliertjes in de rand van uw ooglid kunnen ontstoken raken. Dit geeft allerlei klachten. De ontsteking is vaak langdurig en komt ook makkelijk weer terug. Als u uw oogleden iedere dag goed schoonmaakt, worden de klachten wel minder. Soms is het nodig dat u een tijdje antibiotica gebruikt.

Wat is het?

Blepharitis is een ontsteking van de talgkliertjes in de rand van het ooglid. Het ooglid is dan meestal rood en pijnlijk en jeukt. Ook hebt u last van geïrriteerde en soms tranende ogen. Er kunnen schilfertjes in uw oogharen zitten. 

Ontstoken talgkliertjes kunnen het gevolg zijn van een bacteriële infectie, traanvocht dat niet goed werkt, een huidaandoening of het gebruik van bepaalde medicijnen. 

Door een ontsteking van de ooglidrand kan het oog zelf ook ontstoken raken. 

Er is geen behandeling waarmee blepharitis helemaal weggaat. Door uw oogleden goed schoon te houden, kunt u de klachten wel verminderen.

De behandeling

Schoonmaken 

  1. Maak een schone zakdoek of washand nat met warm (maar niet té heet) kraanwater. De warme zakdoek of washand houdt u een paar minuten tegen uw oogleden en ooghaartjes. 
  2. Doe daarna wat verdunde shampoo of reinigingsvloeistof op een watten­staafje of watten­schijfje. Maak daarmee uw wimpers schoon. Probeer alle korstjes, schilfertjes en slijmdraden weg te halen. Het helpt als u uw ooglidrand met het wattenstaafje of wattenschijfje goed masseert. (Reinigingsvloeistof koopt u bij de drogist of apotheker.) 

Doorgaan met schoonmaken

Als de blepharitis voorbij is, is het belangrijk dat u uw oogleden dagelijks blijft schoonmaken. Anders is de kans groot dat de ooglidranden opnieuw ontstoken raken.

Antibiotica

Soms schrijft de oogarts antibioticazalf of antibioticatablet­ten voor. Ga in ieder geval twee weken door met de behande­ling. Gebruik de medicijnen twee of drie keer per dag.

 

Uw mening telt

Een compliment, tip of klacht

Wij vinden het belangrijk dat u tevreden bent over onze zorg en dienstverlening. Hebt u een compliment, een tip of een klacht? Wij horen het graag. U kunt het volgende doen:

  • Vertel het direct aan degene die er verantwoordelijk voor is.
  • Bel of schrijf onze ombudsfunctionaris.
  • Vul het formulier in dat u kunt vinden op de webpagina Uw mening telt! Hier vindt u ook meer informatie over de klachtenprocedure en uw rechten als patiënt.

De ombudsfunctionaris

  • e-mail: ombudsfunctionaris@wza.nl
  • telefoon: (0592) 32 56 24/32 55 55 (maandag t/m donderdag)
  • postadres: WZA t.a.v. de ombudsfunctionaris, postbus 30.001, 9400 RA Assen

 

ooghe10 - oktober 2014